Bidrag eller basinkomst
”Varför ska arbetsföra leva på bidrag? Ge oss ’Arbetslinjen 2.0” utropar Alice Teodorescu i tidskriften Affärsvärlden den 7 mars i år. Hon har läst en utredning från Svenskt Näringsliv där det framgår att 1,3 miljoner individer i Sverige i arbetsför ålder varken är självförsörjande eller studerande. En fjärdedel av alla svenskar i arbetsför ålder behöver försörjas av andra. ”Det är orimligt att människor i Sverige, år efter år, kan försörja sig på de bidrag som var tänkta som övergångslösningar i nödsituationer. Enligt Teodorescu finns det anledning ”att fundera över varför arbetsföra människor överhuvudtaget ska kunna erhålla försörjningsstöd. Rimligare vore att knyta bidragen till ett aktivitetskrav.” Den som inte arbetar ska heller inte äta. I tidskrifen Syre, den 5 mars, har forskaren, lektorn vid Lunds universitet och författaren Roland Paulsen intervjuats. Roland Paulsen fick e...