Inlägg

Visar inlägg med etiketten Fed

Banken, staten och Kungliga vetenskapsakademin

USA:s centralbank heter Federal Reserve. Den är en av världens mäktigaste banker. Under de senaste decennierna har banken varit med om ett antal ekonomiska kriser i USA. Bankkrisen 1980-1983 , börskraschen 1987, d en amerikanska huskrisen 2007-2010, finanskrisen 2008-2010 och de stora skuldkriserna 2008-2010. Ordförande för the Federal Reserve, åren 1987–2006, var den extremt marknadsliberale Alan Greenspan. Han fick under sin tjänstgöringstid flera utmärkelser. Bland annat utropades han till Financial Times Person of the Year  1998. Motiveringen var att han ”som finansmarknadernas skyddsängel och bevarade på så sätt den amerikanska högkonjunkturen” Men nobelpris fick han aldrig. Det fick däremot hans efterträdare, Ben Bernanke , som var ordförande för the Federal Reserve  åren 2006–2014. Nobelpristagaren Ben Bernanke har som centralbankschef lanserat  ” Bernanke-doktrinen ”  som i korthet går ut på att bekämpa  deflation . Hans recept är att öka penn...