Inlägg

Visar inlägg med etiketten konservatism

Toleransparadoxen på fest

”Nobelstiftelsens styrelse har i år inte sett någon anledning att ompröva sitt tidigare beslut att inte bjuda in Sverigedemokraternas partiledare till Nobelfestligheterna. Nobelpriset vilar på en respekt för vetenskap, kultur, humanism och internationalism” skrev stiftelsen i ett pressmeddelande. Naturligtvis bjuder stiftelsen vem de vill på fest. Och portar vem de vill. Festen är ju ett privat jippo. Även om det är ganska offentligt. Det är antagligen Sverigedemokraternas konservatism, nationalism och främlingsfientlighet som inte passar i sammanhanget. Men den är tyvärr inte Sverigedemokraterna ensam om. Representanter för Saudiarabien, Syrien, Eritrea och Nordkorea är bjudna till festen. Hur det är med representanter för Polens och Italiens regeringar vet jag inte. Dessutom företräder  Åkesson  ett svenskt riksdagsparti som, i demokratiska val, fått nästan en miljon röster. Åkessons parti samarbetar nära med tre borgerliga partier i Sveriges regering. Här är toleran...

Hur tänker du rösta? Orientera dig i politiken.

Du kan göra olika avvägningar när du röstar i riksdagsvalet 2022. Och det oavsett vilket parti du sympatiserar med. Du kan rösta med hjärtat eller med hjärnan, rösta taktiskt eller ideologiskt. 1. Du röstar med hjärtat. Du väljer efter ideologi och väljer det parti som du tycker är bäst. Det spelar ingen roll att partiet, till exempel på grund av sin litenhet, inte har en chans att förverkliga sitt fina program. Du röstar till exempel på FI fast du vet att de inte klarar spärren. Eller så röstar du på liberalerna fast det riskerar att åka ur riksdagen. Somliga kallar det för en bortkastad röst. Du tänker att ”min röst bidrar ändå till att det rätta partiet blir större.” 2. Du röstar på det minst dåliga alternativet. Inget parti har ett program som till hundra procent stämmer med dina åsikter. Du väljer därför det parti som är minst dåligt i förhållande till dina värderingar. 3. Du röstar med hjärnan. Du röstar på det parti som du kan tolerera och som samtidigt är tillräck...