Inlägg

Visar inlägg med etiketten Globalis

NATO är del av orsaken till kriget i Ukraina

Att skicka vapen till Ukraina är att slänga bränsle på elden. Ju mer vapen desto mera krig. Vi borde skicka fred i stället. Å andra sidan kan vi inget annat göra eftersom vi inte kan låta den auktoritära stormakten bestämma villkoren för folk i ett demokratiskt land. Kriget fortsätter och blir allt värre. Krig brukar pågå tills att den ena parten kapitulerar. Tror någon att det blir Ryssland? Kan Ukraina krossa Ryssland? Måste inte hela den demokratiska världen anfalla Ryssland för att Putin ska ge upp? Vi visste ju vad krig innebar.   Hade det gått att undvika? Hur och varför började det? Putin må vara maktgalen och vansinnig, men det har funnits många intressen i vägen mot kriget. En bra och balanserad beskrivning av bakgrunden till konflikten finns på FN-förbundets webbplats Ukraina. Läser man den kan man ana att en fredsyftande medling skulle ha kunnat undvika kriget. Fredsförsök gjordes. Ett fredsavtal mellan Ukraina, Ryssland och de pro-ryska separatisterna ...