Inlägg

Visar inlägg med etiketten ordnar

Ska vi återinföra medaljen ”För tapperhet i fält”?

1974 slutade ordnar att delas ut i Sverige. Svärdsorden för militärer, Nordstjärneorden för civilister, till och med Vasaorden förpassas till historiens skräphög. Flera riksdagsmotioner hade lämnats in i frågan och på hösten 1969 uttalade riksdagens allmänna beredningsutskott att medaljer och ordnar ”svårligen kan förenas med ett nutida demokratiskt betraktelsesätt”. Torbjörn Nilsson i SvD påminner om detta i dag och berättar att ordnarna är på väg tillbaka. Ett tecken på att konservatismen är på frammarsch. Annars ska det ju prisas och utmärkas till förbannelse. Sverige har ju nobelpriset, ett antal kungliga medaljer, regeringens medaljer som den för medborgerlig förtjänst, för nit och redlighet och i rikets tjänst och Adelsköldska medaljen Vi har Arnbergska priset, Berzeliusmedaljen i guld, Crafoordpriset, Edlundska priset. Flormanska belöningen, Gregori Aminoffs pris, Göran Gustafssonprisen, Hilda och Alfred Erikssons pris, Höpkenmedaljen i guld, Ingvar Lindqvistprisen, Lett...