Inlägg

Visar inlägg med etiketten tillväxt

Inflationen 2022. Vad händer med samhällsekonomin?

Inflationen är hög i både Sverige och omvärlden. Den är kännbart för hushållen och urholkar köpkraften. Efterfrågan på varor kommer därför att minska. Folk köper mindre. Samtidigt är arbetslösheten lägre än på många år. I flera branscher är det brist på arbetskraft. Löntagarna kräver högre löner som kompensation för prisökningarna. LO:s förhandlare är medvetna om att högre löner ökar inflationen. Under en socialdemokratisk regering kommer LO:s förhandlare därför att söka lösa problemet i samverkan med arbetarrörelsens politiska gren. Annars är läget för LO-förhandlarna ovanligt gott med tanke på att arbetslösheten är låg.   Då ökar priset på arbetskraften. Dessutom har realönerna minskat under 2021. Löntagarna skulle alltså ha ett ovanligt bra förhandlingsläge inför lönerörelsen 2023. Om inte inflationen hotade. I både USA och Storbritannien stiger lönerna snabbt och det finns även tecken på något högre löneökningar framöver i euroområdet, bland annat i Tyskland.   ...