Inlägg

Visar inlägg med etiketten Atlas

Min filmkanon

Det behövs inte någon nationell kanon när det gäller konst, litteratur, scenkonst, film, musik och andra kulturyttringar. Däremot kan ju var och en ha varsin personliga filmreferens utifrån egna erfarenheter och intressen. Här är min lista på de bästa filmer jag har sett genom åren. I den ordning som jag såg dem. Det är filmer som gjort intryck på mig och som fastnat i mitt minne. Pinocchio , av Walt Disney gjord 1941. Svensk biopremiär 3 februari 1941 . Såg den med farsan när jag var fem år gammal.(1942) på Garbio på Hornsgatan i Stockholm. Min första film. Barnen från Frostmofjället , (1945). Såg den som åttaåring på Kaza i Hammarbyhöjden. Trollkarlen från Oz , gjord 1939. Såg den på Kaza som tioåring. Räknar fortfarande filmen som en av de bästa. Sången ”Ovan regnbågen” var speciellt skriven för Judy Garland i huvudrollen som Dorothy Gale. Robin Hoods äventyr, med Errol Flynn och Olivia de Havilland, är en amerikansk äventyrsfilm i Technicolor från 1938 i regi av Mic...