Inlägg

Visar inlägg med etiketten reflektion

Antingen-eller. Både-och.

Vi som studerade ”marxism” i dåvarande SKP 1962 fick veta att dialektikens motsatsmönster genomsyrar hela universum, från atomerna till planeterna, i naturen, i samhällsdebatten likväl som i den historiska utvecklingen. Med hänvisning till Hegel och Marx beskrevs dialektiken som ett motsatsernas spel som präglar hela tillvaron enligt schemat ”tes-antites-syntes”. Dialektik illustrerades vanligen som en trappa där till exempel en diskussion utgår från   en ( tes ) som motsägs av ett motargument ( antites ). Efter en grundlig debatt, för och emot, kommer man sedan fram till ett tredje steg, en logisk  syntes , där nya insikter formuleras. På så sätt går utvecklingen framåt. Det var bara det att beskrivningen inte var ”marxistisk” om man därmed menar att schemat skulle härröra från Marx´sätt att tänka. För det första fanns idén om dialektiken redan under antiken. För det andra var det egentligen Marx´ kompis Engels som skrev mer urförligt om ”naturens dialektik”. För det t...