Inlägg

Visar inlägg med etiketten bomber

Fred är naivt, men krig är ren idioti

Ukrainas folk försvarar sig med vapen mot den ryska stormakten som grymt och oprovocerat överfallit nationen för att underkuva det. Vad kan ukrainarna annat göra än att försvara sig med vapen? Kriget är oundvikligt. De strider för demokratin och för friheten. Och kriget gäller även oss. Tiotusentals människor offrar sina liv i kriget. Städer blir till grus. Produktionsresurser föröds. Infrastruktur och andra nätverk trasas sönder. Folket försänks i fattigdom och tvingas på flykt. Är det värt priset? För vad? Krig kan inte vinnas. Inte om man räknar med förlusterna i liv och egendom. Och kriget slutar inte förrän en av de stridande förlorat och gett upp. Eller om Ryssland slutar sina erövringsförsök och drar tillbaka sina trupper. I bästa fall slutar det med fredsförhandlingar. Kanske kunde de ha inletts före kriget så att kriget kunnat undvikas? De ”förhandlingar” som genomfördes före kriget var inte allvarligt syftande. Förhandlingarna skulle behövt hjälp och medling från utom...