Inlägg

Visar inlägg med etiketten alliansfrihet

Militärens enkelspåriga tänkande hotar demokratin

Om nu Putin med sitt anfall på Ukraina ville hindra NATO att växa, och ville stoppa att USA kryper närmare Ryssland, så har han gruvligt misslyckats. Det blev tvärt om. Kriget har bara skrämt in Finland och Sverige i NATO. Om Putin haft för avsikt att stuka den Ukrainska nationalismen så har han bara lyckats stärka den. Om han velat rädda de utsatta ryska befolkningarna i Ukraina så har han gjort även dem rädda för Ryssland. Ville han frälsa Ukrainarna från deras nazistiska ledning? Vad han däremot har lyckats med är att han förstört landet, mördat massor av människor och skapat hat mot Ryssland. Antingen är Putin dum i huvudet eller så är han tokig. Eller så ligger det en dold list bakom hans krig. I så fall vad skulle den geniala planen kunna vara? Putin är krigare och som sådan tänker han enfaldigt och enkelriktat: ”Jag anfaller och erövrar Ukraina och bygger en buffert mot NATO.” Typ. Han saknar förmågan att tänka dialektiskt. Han bortser från att varje handling utlöser...

Hej 1984!

Den politiska makten är inte längre politikernas. Nu har militären tagit över. Det är krigsmakten som bedömer risken för att Sverige ska hamna i krig. Militären skräms med ryssen och talar om för politikerna hur Sverige ska beväpnas och rustas. De kräver två procent av BNP till förvaret. De har bråttom med att föra in Sverige i NATO. Det är militärens som dominerar debatten. NATO:s ordförande Jens Stoltenberg betonar att NATO är en fredsorganisation. (Krig är fred). Alla argument mot ett medlemskap i NATO förlöjligas och avfärdas som okunskap. Fredsivrare är mesiga töntar. Bara en mening gäller som sanning. Enfalden brer ut sig.   ( Okunnighet är styrka). Sveriges alliansfrihet och neutralitet nedvärderas, förtalas och negligeras. Att gå med i NATO betyder större frihet än att stå utanför.   (Frihet är slaveri. ) God dag 1984! 1984 , roman Wikipedia