Inlägg

Visar inlägg med etiketten intolerans

Toleransparadoxen på fest

”Nobelstiftelsens styrelse har i år inte sett någon anledning att ompröva sitt tidigare beslut att inte bjuda in Sverigedemokraternas partiledare till Nobelfestligheterna. Nobelpriset vilar på en respekt för vetenskap, kultur, humanism och internationalism” skrev stiftelsen i ett pressmeddelande. Naturligtvis bjuder stiftelsen vem de vill på fest. Och portar vem de vill. Festen är ju ett privat jippo. Även om det är ganska offentligt. Det är antagligen Sverigedemokraternas konservatism, nationalism och främlingsfientlighet som inte passar i sammanhanget. Men den är tyvärr inte Sverigedemokraterna ensam om. Representanter för Saudiarabien, Syrien, Eritrea och Nordkorea är bjudna till festen. Hur det är med representanter för Polens och Italiens regeringar vet jag inte. Dessutom företräder  Åkesson  ett svenskt riksdagsparti som, i demokratiska val, fått nästan en miljon röster. Åkessons parti samarbetar nära med tre borgerliga partier i Sveriges regering. Här är toleran...