Inlägg

Visar inlägg med etiketten position

Demokrati, makt, frihet och hierarki. Hierarki II (av II)

Folk talar om klasser, klassamhälle och klasskamp. Vad skiljer klass från hierarki? Tankesmedjan Katalys lät, 2017, företaget Novus genomföra en opinionsundersökning om vad svenska folket anser om klasser. Katalys kom fram till slutsaten att en stor majoritet av svenska folket (81 procent) anser att Sverige är ett klassamhälle. Enkätens fråga om detta löd ”Tycker du att Sverige är ett klassamhälle?” och respondenterna fick svarsalternativen ”ja, absolut” (34 procent), ”ja, i någon mån” (47), ”nej, i stort sett inte” (13), ”nej, inte alls” (2) och ”vet ej” (4). En annan fråga var ”Vilken av följande samhällsklasser tillhör du?” 31 procent svarade arbetarklass, 47 procent tjänstemän, 6 procent företagare och 16 procent vet ej. Tyvärr får vi inte veta vad de svarande menade med klass. Det finns olika definitioner. Somliga menar att klass är vad folk känner sig tillhöra. En subjektiv bedömning alltså. Andr anser att klass är något i samhällsstrukturen som placerar folk i olika ...