Inlägg

Visar inlägg med etiketten andra världskriget

Kan man stoppa krig innan de bryter ut?

Det är inte länder som krigar mot varandra. Det är inte ryska folket som ockuperar det ukrainska. Det är statsledningarna och andra makthavare i respektive land som skickar ut folk att mördas i krig. Det är, som alltid i historien, överklassen som skickar ut underklassen att dö i krig. Kriget föregås alltid av propaganda som ska öka folkets stridsvillighet. Religion, nationalism, skrämsel brukar vara pålitliga krigshetsande medel. Makthavarna skrämmer folket med fiendens farlighet så att folket lätt går på den gamla lögnen att anfall är bästa försvar. Vi luras att kapprusta och då ökar risken för krig. Envälden tycks alltid leda till krig. Peter Kadhammar visar i sin bok ” Vi som var så lyckliga”, 2017, hur diktatorn Enver Hoxha i Albanien isolerades av sina närmste ja-sägande underhuggare så att han förlorade kontakten med verkligheten. Hoxha fick bara veta sånt som omgivningen antog att han ville veta. Personkulten skapar dessutom en falsk bild av folkets stöd. Diktatorer so...

Putin stärker nationalismen i världen. Demokratin försvagas.

Med sitt krig mot Ukraina har Putin, medvetet eller omedvetet, lyckats stärka nationalismen och militärismen i världen. Krig har alltid den effekten. Nationalismen och militarismen manar oss att försvara våra nationella värden, vår fana, vår frihet, vårt språk, vår religion, vår kung och vår demokrati. Nationalismen blir nödvändig för att mana till försvar. Samtidigt är nationalismen en grogrund för krig. Vi måste rusta oss mot fienden. Anfall är bästa försvar. I nationens namn skickar vi ut nationens unga att dö. De som stupade i krig vann aldrig något. Putin är nationalist. Han vill göra Ryssland stort igen. I kriget skapas nationella hjältar på bägge sidor om fronten. Men stopp där! Fred är väl OK men måste vi inte försvara demokratin mot diktaturen? Jovisst, men när kriget är ett faktum är det för sent. Då återstår bara krig och då gäller krigets auktoritära ordning. Inom det militära råder stenhård hierarki. Demokratin är långt borta. Freden måste byggas under fredstid...