Inlägg

Visar inlägg med etiketten missnöje

Är SD nazistiskt?

Är ”Fratelli di Italia” ett fascistiskt parti? Det beror på vad man lägger i begrepp som fascistisk, nazistiskt och rasistiskt. Rasist är den som anser att människan kan delas upp i olika raser med  nedärvda och oföränderliga  särdrag . Anhängare av rasläror. Vad är fascism? Hyllar diktatur, ledarkult, nationalism, korporativism, våldsdyrkan, krigiskt, statens dominans, konservatism, antiliberalism. Vad är nazism? Hyllar diktatur,  ledarkult, nationalism, rasism, våldsdyrkan, krigiskt, mysticism, konservatism, antiliberalism, antiintellektualism. Vad är putinism? Diktatur, ledarkult, nationalism, korporativism, konservatism, antiliberalism Vad är religionsdiktatur? Stasmakten dominerar med hjälp av religiösa föreställningar och tabun. Diktatur, övernaturlighet, ålderdomlig juridik, konservatism, antiliberalism Vad är kommunism? Partidiktatur, statens och partiets dominans över samhällslivet, centralism, antiliberalism, Vad är SD? Nationalism, tradition...

Mediernas populism

I ett inslag på TV4-Nyheter, i går, skildras en stackars pensionär i Östersund som fått sin pension höjd med tusen kronor i månaden från staten.   Höjningen har medfört att hennes pension hamnat över den gräns som kommunen fastsällt för att få bo gratis på äldreboende. Med sin högre inkomst måste den stackars pensionären betala för sitt boende vilket innebär att hon bara får 21 kronor kvar av tusenlappen. ”Är det inte konstigt att staten ger henne med vänster hand och att kommunen tar tillbaka pengarna med höger hand?” Reportern ställer frågan till en politisk representant för kommunen. Politikerns svar blir en uppgiven axelryckning. En pensionärorganisation är snabbt framme och kommenterar inslaget med att det är ”förskräckligt system”. TV-inslaget är tårdrypande och tendensiöst. Faktum är att riksdagen och kommunfullmäktige i Östersund är två, av varandra helt oberoende, beslutsfattare. Som var för sig har fattat olika beslut. Östersunds kommun har beslutat om en gräns f...