Inlägg

Visar inlägg med etiketten oposition

Fundering om principer

”Det här är mina principer! Om du inte gillar dem har jag andra” är ett ganska känt Marx-citat. Ja, citatet är inte från Karl M. förstås utan från Groucho M. Principlöshet anses vara något mycket fult och förkastligt. Den som ena dagen säger att han är emot kärnkraft för att nästa dag vara för, verkar inte riktigt pålitlig. Opportunisten, som vänder kappan efter vinden, kan man aldrig lita på. Å andra sidan är man väl inte sämre än att man kan ändra sig. Verkligheten är ju i ständig förändring. Det som var sanning igår kan vara lögn i morgon. Min idol visade sig vara en skurk alltså är han inte längre min idol. Jag har ändrat min åsikt om kärnkraft sedan jag insett att slutförvaringen av bränslet är ett stort miljöproblem. Du själv förändras. Förhoppningsvis blir du klokare med åren och förstår samband och sammanhang bättre än då du var ung. Det är naturligt. ”Den som inte är vänster som ung har inget hjärta. Den som inte är höger när han är gammal har ingen hjärna”, påstås...