Inlägg

Visar inlägg med etiketten förslag

Meningen med föreningen

Det har hänt att jag föreslagit folk att gå med i facket.   Reaktionerna har blivit olika. Somliga har varit direkt avvisande andra har frågat ”hur blir man med?” De flesta undrar helt naturligt vilken nytta de kan få av sitt medlemskap. Jag räknar upp alla fördelar: försäkring, hjälp vid tvister med arbetsgivaren, arbetarskydd, avtal och avtalsrörelser. med mera. Ingen har hittills frågat vilken nytta deras medlemskap gör för organisationen. Trots att den anledningen är lika viktig som den personliga nyttan. Varje nytt medlemskap stärker nämligen organisationen. Och ju starkare organisationen är, dess större kraft att hävda löntagarnas intressen på arbetsmarknaden får den. En stark organisation ger fördelar i förhandlingar med motparten vilket även du, som individ, tjänar på. När alla medlemmars löner höjs, blir även din högre. Det finns alltså minst två skäl att gå med i en förening. 1. Du går med för att få hjälp från organisationen då du behöver. Vad kan föreninge...