Inlägg

Visar inlägg med etiketten rika

De rikastes överlevnad

Vad skapar tillväxt, ökade värden och utveckling? Det enkla svaret är att det är människors arbete och produktion. Samtidigt ökar den extrema fattigdomen i världen. 1,7 miljarder löntagare lever i länder där inflationen nu stiger snabbare än deras löner.   Däremot blir de rikaste allt rikare och mäktigare. I dag samlas de rikaste och mäktigaste i Davos vid Världsekonomiskt forum 2023 för att diskutera ekonomi, samhälle och politik. Någon lösning på ojämlikhetens problem lär inte komma ut av mötet. Förslag finns annars. I rapporten Survival of the Richest uppmanar Oxfam   regeringar och internationella institutioner att införa en förmögenhetsskatt för de allra rikaste. Rikast vinner medan fattigdom och inflation ökar, Oxfam Survival ofthe Richest Världsekonomiskt forum 2023 SvD, Världsekonomiskt forum, WEF    

Skillnaderna mellan rika och fattiga skapar handelsproblem

Den  rikaste  mannen i världen är Elon Musk. Han har en förmögenhet på 195 miljarder dollar. Musk är en enda individ av oss övriga 8 000 000 000 (åtta miljarder) människor som kryllar omkring på jordytan. Om vi, världens alla människor, skulle dela på Musks förmögenhet skulle var och en få 24 dollar (272 kronor) De fattigaste av oss, 690 miljoner människor av jordens befolkning, lever på 1,90 dollar per dag. (22 kronor) Varje dag dör 17 000 människor i svält. Nej, jag tror inte att man avskaffar världens fattigdom genom att dela ut Musks förmögenhet till alla världens människor. Med mitt exempel vill jag bara försöka åskådliggöra de enorma ekonomiska skillnaderna mellan oss människor. Och belysa fattigdomens omfattning. Men har skillnaderna, eller förmögenhetsklyftorna, någon betydelse? Nej, inga alls anser Mattias Svensson i dagens SvD och citerar satirikern  PJ O'Rourkes : ”Problemet med skillnaden mellan fattigdom och rikedom är fatt...

Önskedrömmar inför valet

När jag var barn fanns en visa ”Om jag fick en femöring av pappa”, som sjöngs av ett litet flickebarn, och som börjar så här: ”Om pappa ville ge ja en femöring vet mamma, då skulle ja bli så glad så glad så glad, då skulle ja köpa så mycke´ med detsamma, och ja skulle köpa allt vad ja vill ha.” Följande verser berättar att den lilla dessutom skulle köpa kläder åt både mamma och pappa och ge pappa tillbaka pengarna som sen blev kvar. Minns inte om jag uppfattade ironin i visan men liknande visor kan man i dag höra i den politiska debatten. Önskedrömmar och orimliga krav på politiken och demokratin. Om jag själv får önska skulle jag vilja att riksdag och regering driver och genomför följande politiska krav efter valet i september: - Öka beskattningen av de extremt rika. Förmögenheter, inkomster, fastigheter, lyxyachter, privatflyg över ett visst belopp bör beskattas. Det gäller även lyxvillor som inte är den fasta bostaden En sådan beskattning måste ske globalt för att ha ...