Problemsammanflätning
På grund av diverse sjukdomar har jag, under ett par veckor, varit patient på Mälardalens Sjukhus. Som sådan inser man snabbt, att utan invandrare, skulle vården inte kunna existera. Nästan all personal, från sjuksköterskor till städare, kommer från andra länder än Sverige. Det gäller även läkarkåren. För en patient är det inte helt problemfritt. Många som arbetar inom vården är svåra att förstå eftersom de bryter på sina egna modersmål. De obligatoriska munskydden underlättar inte kommunikationen. Missförstånd uppstår lätt mellan patient och personal och personalen emellan. Sjukvårdarna arbetar i skift. Varje skiftbyte innebär att information om patienterna ska förmedlas mellan skiften. Det är lätt att en och annan stafettpinne tappas. Eftersom arbetet dessutom ska gå snabbt och effektivt ökar risken för att den bristande kommunikationen ska leda till att patienter blir lidande. Här finns problemet i den industriella sjukvårdsorganisationen som införds på 1980-talet. Då b...