Åkesson talar marxistiska och ljuger om sossarnas makt
I dag hörde jag Jimmie Åkesson säga i radio att den nya svenska regeringen äntligen skulle ”avbryta en hundraårig socialdemokratisk hegemoni”. Hegemonibegreppet lanserades av marxisten Antonio Gramsci ( 1891 - 1937 ). 1926 dömdes Gramsci till 20 års fängelse av den fascistiska Mussolini -regimen . I fängelset blev Gramsci sjuk och frigavs 1937 men avled på grund av sjukdom bara en dryg vecka efter frisläppandet. Med hegemoni menade Gramsci att det kapitalistiska samhället inte bara upprätthålls genom statens makt utan också på ett annat och mer sofistikerat sätt. Hegemoni är den kultur varigenom borgarklassens sätt att tolka världen ses som något självklart. Men visst. Idag kan hegemoni betyda olika sorters makt. Åkesson menade kanske socialdemokraternas politiska makt. Vad den beträffar är verkligheten den att sossarna hade regeringsmakten från 1936 till 1971. Men åren 1936–1939 och 1951–1957 i koalition me...