Vilka är goda demokrater?
Man anklagar SD för att vara odemokratiskt. Och det finns sannerligen skäl att vara skeptisk till vissa inom partiledningen och deras bakgrund. Nu senast har sverigedemokraten Rebecka Fallenkvist dummat sig å det grövsta. Men över tjugo procent av svenska folket har, i demokratiska val, röstat fram SD till Sveriges näst största parti med stort inflytande över den nya borgerliga regeringen. Politikerna i SD är därmed, liksom alla andra förtroendevalda politiker, representanter för dem som röstat på dem. Var femte väljare har röstat på SD. Jag hör vänner, som själva anser sig vara goda demokrater, säga att denna femtedel av väljarna inte begriper sitt eget bästa. Att SD-väljarna har röstat fel och måste vara politiskt korkade. De som säger på det sättet accepterar inte demokratin. Ett politiskt val är nämligen ett val i vilket alla kan delta. Oavsett om väljaren är intelligent eller dum, rik eller fattig, bildad eller obildad, demokrat eller antidemokrat. Varje röst är lika my...