Inlägg

Visar inlägg med etiketten Norell

Moderat lösning på snedrekryteringen till akademisk utbildning: En vara som ska kosta för den som konsumerar den.

Två ungmoderater har observerat att det är främst överklassens barn som väljer att studera på högskolor. De observanta moderaterna är John Norell och Adam Danieli, Fria moderata student­förbundet. Och de vill göra något åt saken. Hur det ska ske, förklarar de i en debattartikel i dagens SvD under rubriken ”Inför studie­avgifter för högre utbildning” De anför en jämlikhetsaspekt: ”Avgiftsfri utbildning på högskola och universitet innebär en orättvis ekonomisk omfördelning till mer bemedlade samtidigt som det driver på utbildnings­inflationen”. Skattefinansiering av högre utbildning innebär ju att den som inte studerar tvingas betala ­ till de den som utbildar sig.   ”Eftersom barn till högutbildade och höginkomst­tagare är långt mycket mer sannolika att börja studera på universitetet är det därför inte alls en självklarhet att skatte­finansierad högre utbildning skulle vara ett effektivt sätt att omfördela resurser från rik till fattig.” (Hur är det med kunskaperna att skri...