Inlägg

Visar inlägg med etiketten McCarthy

Sveriges McCarthy

När det i dagarna är en idiot som vill bränna koranen offentligt skapar det en helig ilska bland troende muslimer. Det kunde vem som helst ha räknat ut. Han som brände koranen visste det men kan lätt hänvisa till yttranderätten. Men idiotens handling är en tydlig provokation. Om jag påpekar detta gör det inte att jag anser protestanternas våldshandlingar mindre kriminella. Att försöka påpeka sambandet mellan koranbränningen och ligistuppträdandena innebär inte ett ställningstagande för någondera. Bägge sidor beter sig idiotiskt. Att handlingar utlöser mothandlingar och att detta i konfliktsituationer urartar till krig är varken nytt eller ovanligt. Det är snarare ett mönster för krigsivrare. Jag anser att den som utgår från polerna "onda" och "goda" i historieskrivningen saknar analytisk förmåga. Eller drivs av en politsk eller religiös ideologi. Eller så är de för lata för att analysera en konflikt. Enklast är att utse den ene som ond och den andre till god. Patr...