Pacifisten och Stridisen
Pacifisten : Varje människas liv är kort och unikt. Av den anledningen bör ingens liv spillas. Jag höll på att tillägga ” i onödan” men det finns ingen nödvändig livsspillan. Och därför är jag inte beredd att dö ens för demokratin. Däremot vill jag leva för den. Jag tänker inte offra mitt liv för något så dumt som ”nationen”, ”den rätta tron”, eller någon annan inbillad tillhörighet. Stridisen : Nähä. Men om du lever i ett demokratiskt land och en diktatur genom våld tvingar ditt land till underkastelse. Hur lever du då i en demokrati? - Då kommer jag att leva under diktaturen men kämpa för demokratin. - Och om du därmed hotas till livet av diktaturen? - Jag gör ändå vad jag kan för att få leva. För att fredligt kunna kämpa för demokratin. - Så du böjer dig för övermakten och låter den krossa demokratin? - Ja, eftersom jag föredrar liv framför död. Dikaturens seger är bara tillfällig. Hellre en levande demokrat i en diktatur än en död. - Och om en fiende hotar a...