Jag är åsnan mellan hötapparna
Jag har ett personligt problem. Är ofta kluven. Aldrig säker. Om jag säger till någon att ”Jag såg en örn i dag” och någon frågar ”är du säker?” måste jag svara ”jag är aldrig säker på någonting”. Så är det. Alltid detta ”å en sidan och å andra sidan”. Var det verkligen en örn? Kan ha varit en kråka. Är inte säker. På grund av min ständiga ambivalens kan jag uppfattas som opålitlig eller ovederhäftig. Jag är inte religiös. Har aldrig varit. Trots att jag gick mina första fyra skolår i en katolsk skola. Eller kanske just därför. Jag vet inte. Jag tycker idag att den katolska skolan som jag gick i var bra. Den följde den svenska läroplanen och jag lärde mig det som de flesta ungar gjorde på den tiden. Kanske mer. Vi elever i katolska skolan kom från världens alla hörn. Jag, Bosse och Ingemar var de enda som hade svenska mammor. Mina bästa kompisar i skolan kom från Litauen och Tjeckoslovakien. De flyttade så småningom med sina föräldrar vidare till USA. Ett problem med den ka...