Finlands sak är inte vår - i varje fall inte när det gäller arbetsmarknadskonflikter
Efter nästan fem månaders strejk är den finska pappersstrejken över. De kommunalt anställdas strejk pågår ännu. Förlikningsnämnden, Finlands motsvarighet till Medlingsinstitutet, hade den 10 maj lämnat ett medlingsförslag som var delat i en treårig avtalsperiod och ett femårigt löneprogram med löneförhöjningar för 425 000 kommunalt anställda. Lärarna och arbetsgivarna godkände budet som dock inte trädde i kraft eftersom alla parter inte godkände det. Vårdfacken They och SuPer förkastade nämligen medlingsbudet. Tehy, är Finlands största fackorganisation för anställda inom social- och hälsovård samt det pedagogiska området. Tehys ordförande Millariikka Rytkönen skriver på Twitter att medlingsbudet inte löser bristen på vårdanställda. Hon skriver att vårdarna inte har bråttom och att förlikningsnämnden inte förstår situationens allvar. Det märkliga är att ingenstans i svenska media kan man läsa om de finska arbetsmarknadskonflikterna. Om strejken, Svenska YLE 10/5 Nu finns et...