SD och facket
Det går utmärkt att rösta på SD och samtidigt vara med i ett LO-fackförbund. Inga problem eftersom vi har valhemlighet och att vi respekterar vars och ens åsikter. I en debattartikel i dagens SvD skriver några fackliga företrädare under rubriken ”Nej till SD-politiker som företrädare”. Där handlar det alltså om att man inte kan vara SD-politiker och samtidigt vara företrädare för ett LO-fack. Det finns flera skäl till att det är olämpligt: 1. LO, dess förbund och avdelningar är en del av Arbetarrörelsen som består av LO och Socialdemokraterna. Har så gjort i över hundra år. Här finns en grundmurad idégemenskap. SD företräder helt andra, ofta helt motsatta, uppfattningar och idéer. SD är ett radikalt högerparti – främlingsfientligt, nationalistiskt och konservativt. Arbetarrörelsen är vänster – med ekonomisk, social och kulturell jämlikhet som mål. 2. LO-facket är ingen medborgarinstitution utan en del av det civila samhällets organisationer. Liksom alla organisationer avg...