Inlägg

Visar inlägg med etiketten feg

Kan krig löna sig?

”Det har aldrig funnits ett bra krig eller en dålig fred. ” Så skrev Benjamin Franklin ( 1706-1790) i ett brev 1783 till Joshia Quincy ( 1772 –1864) . Franklin ifrågasätter om krig kan löna sig. Och då måste man också fråga sig ”Löna sig för vem?” och ”Vilka är vinstrena och vilka är förlusterna?”. Putin och hans anhang bör ha gjort någon sorts kalkyl innan de invaderade Ukraina. Trodde verkligen Putin och hans gäng att de ryska militärerna skulle hälsas som befriare av ukrainarna? Frågan är om Putin och hans anhang räknat med alla eventuella förluster. Har de i så fall räknat med både ryska och ukrainska folkens förluster? Putin och hans gäng bör ha kalkylerat med bägge sidors vad gäller 1. Förstörda värden och tillgångar. Inte bara materiella och ekonomiska värden utan även kulturella och sociala. Materiella värden: Förstörda bostäder, fabriker, kommunikationer, näringsgrenar, infrastruktur, materiel, sjukhus, administrativa byggander, distributionsnät, skolor… Förlus...

Fred må vara naivt, men krig är idioti

Om en granne börjar bråka med mig om gränserna mellan våra fastigheter så resonerar vi om saken. Lyckas vi inte komma överens ber vi Lantmäteriet, eller i andra hand en domstol, att avgöra frågan.   Det är det vettiga sättet att lösa frågan. Om grannen däremot resolut flyttar sitt staket några meter in på min tomt, och med hot om stryk hävdar att min mark är hans, blir jag förbannad. Men är jag vettig går jag till polisen och anmäler grannens bryska beteende. Om grannen trots det omsätter sitt hot till handling, ger mig en snyting och lovar att slå ihjäl mig och min familj om jag inte ger mig, har jag två saker att göra: 1. Jag slår tillbaka och det blir krig. Kriget reglerar inte tvisten men kanske slutar det med att grannen bränner ner mitt hus. 2. Jag går till polisen och anmäler grannen. I en rättsstat kommer polis, åklagare och domstol avgöra tvisten. Blir domstolsutslaget till min fördel ser myndigheterna till att grannen fogar sig. Gör han inte det blir han inburad....