Inlägg

Visar inlägg med etiketten Åkesson

Demokratins kris skapar högerpopulism

Trump, Orban, Putin, Åkesson, Le Pen, Meloni/Salvini … Den konservativa, främlingsfientliga och nationalistiska högern går framåt i världen. Varför? Av samma anledning som extremhögern vann framgång i Tyskland och Italien på 1920-talet. Medborgarnas missnöje med att politikerna inte gör något åt allt elände som drabbar folk. Polikerföraktet är utbrett. Allmänhetens missnöje fångas upp av partier som lovar att ta i med hårda tag. Partier som lovar att handla. Partier som påstår sig vara på folkets sida mot de passiva, handlingsförlamade politikerna. Kort sagt, på grund av demokratins kris. Demokratin franstår som ett impotent käbbel då det i stället krävs kraft och beslutsamhet. Inget parti får majoritet i parlamentet och därigenom en möjlighet att styra och leda. Partierna motarbetar varandra i stället för att samverka. Politikerna kan inte längre styra eller leda den ekonomiska, sociala och kulturella utvecklingen. Under oupphörligt käbbel tvingas de rycka ut i efterha...

Sveriges McCarthy

När det i dagarna är en idiot som vill bränna koranen offentligt skapar det en helig ilska bland troende muslimer. Det kunde vem som helst ha räknat ut. Han som brände koranen visste det men kan lätt hänvisa till yttranderätten. Men idiotens handling är en tydlig provokation. Om jag påpekar detta gör det inte att jag anser protestanternas våldshandlingar mindre kriminella. Att försöka påpeka sambandet mellan koranbränningen och ligistuppträdandena innebär inte ett ställningstagande för någondera. Bägge sidor beter sig idiotiskt. Att handlingar utlöser mothandlingar och att detta i konfliktsituationer urartar till krig är varken nytt eller ovanligt. Det är snarare ett mönster för krigsivrare. Jag anser att den som utgår från polerna "onda" och "goda" i historieskrivningen saknar analytisk förmåga. Eller drivs av en politsk eller religiös ideologi. Eller så är de för lata för att analysera en konflikt. Enklast är att utse den ene som ond och den andre till god. Patr...

Vad väljer du?

  Jimmy Åkesson vägrade välja mellan Biden och Putin i SvT-programmet ”30 minuter) den 16 februari .  Frågan är onekligen litet barnslig. Senare förklarade han att han inte ville ha någon av dem som ledare i Sverige. Vad föredrar du, om du själv får välja? Krig eller Fred? Militärorganisation eller fredsorganisation? Mer skattepengar till vapen eller mer  till   välfärd? Att dö för ditt land eller att leva för det? Aftonbladet , Åkesson väljer demokrati framför diktatur