Demokratins kris skapar högerpopulism
Trump, Orban, Putin, Åkesson, Le Pen, Meloni/Salvini … Den konservativa, främlingsfientliga och nationalistiska högern går framåt i världen. Varför? Av samma anledning som extremhögern vann framgång i Tyskland och Italien på 1920-talet. Medborgarnas missnöje med att politikerna inte gör något åt allt elände som drabbar folk. Polikerföraktet är utbrett. Allmänhetens missnöje fångas upp av partier som lovar att ta i med hårda tag. Partier som lovar att handla. Partier som påstår sig vara på folkets sida mot de passiva, handlingsförlamade politikerna. Kort sagt, på grund av demokratins kris. Demokratin franstår som ett impotent käbbel då det i stället krävs kraft och beslutsamhet. Inget parti får majoritet i parlamentet och därigenom en möjlighet att styra och leda. Partierna motarbetar varandra i stället för att samverka. Politikerna kan inte längre styra eller leda den ekonomiska, sociala och kulturella utvecklingen. Under oupphörligt käbbel tvingas de rycka ut i efterha...