Regeringar och koalitioner 2022
Här i Ärla i sydöstra Eskilstuna, där jag bor, fick SD 33.8 procent av väljarnas röster. Är dock säker på att var tredje ärlabo inte är rasist eller nazist. Jag känner en del och de är ”vanliga” hyggliga människor. Att anklaga SD för vad de varit och varifrån de kommer har i varje fall tydligen inte gjort intryck på 1/3 av väljarna. Ska vi nu kanske istället kritisera SD för vad de verkligen är: Konservativa, främlingsfientliga nationalister. Det räcker och blir över. Många SD-väljare ser SD bara som ett nytt oprövat alternativ till de gamla korrumperade partierna. Nu är SD näst störst efter socialdemokraterna. Större än moderaterna. Valresultatet har skapat ett svårt parlamentariskt läge. Om Ulf Kristerssons uppställning vinner valet kan Kristersson som statsminister bilda en regering med moderater, sverigedemokrater, liberaler och kristdemokrater. Det skulle bli en konservativ, främlingsfientlig och nationalistisk regering. Men han skulle också kunna bilda en koalition m...