Inlägg

Visar inlägg med etiketten lönerörelse

Nu blir det reglerad klasskamp

Nu är avtalsrörelsen igång. Om man så vill kan man säga att avtalsrörelsen är ett uttryck för ”klasskampen”. En tyglad och reglerad klasskamp. Kampen handlar om hur överskottet av arbete och produktion ska fördelas mellan löntagare och kapitalägare. I dag kom arbetsgivarna med sitt motbud till fackens lönekrav som har varit kända sedan slutet av oktober. Arbetsgivarna lade - för första gången i industriavtalets 25-åriga historia - fram ett konkret motbud. De erbjuder löneökningar på 2 procent. Det är som svar på fackens krav på 4,4 procent + en särskilt låglönesatsning. Arbetsgivarsidan kan också tänka sig ett engångsbelopp på 3 000 kronor till alla anställda i industrin. I tidigare avtalsrörelser har arbetsgivarna nöjt sig med att säga att fackens lönekrav är för höga. Alla inser att inflationen har grävt djupa hål i lönatagarnas plånböcker. Inflationstakten närmar sig 10 procent. För att få kompensation för inflationen skulle facken alltså kräva minst tio procents löneök...