Inlägg

Visar inlägg med etiketten Löfven

Den enkelriktade debatten

Det finns många som bytt ideologi från dumvänster på 60-talet till liberalism eller konservatism i dag. Inget fel i det. ”Den som inte är vänster som ung har inget hjärta. Den som inte är höger när han är gammal har ingen hjärna”, som Winston Churchill påstås ha sagt. (Men var han någonsin ung?) För de flesta har den ideologiska nyorienteringen inneburit en positiv utveckling från enögd dogmatism till vidgat synfält. Men för några har ideologibytet inte haft samma positiva utveckling. En hake är att dumvänsterns viktigaste motståndare, bara i teorin, var kapitalismen. I praktiken var det stora hatobjektet socialdemokratin. Sossarna var klassförrädare, betonghäckar, byråkrater och allt annat djävulskt. Det är dessa, före detta dumvästeranhängare, som trots ideologisk u-sväng har behållit en åsikt -   sitt sossehat - som är lika dogmatiska i dag som då. En annan grundläggande idé hos dumvänstern var idén om att klasskampen måste ske som ett blodigt klasskrig. Stridisarna fic...

Nej till militärallians, ja till fredsallians

I dag uttalar sig professorer, doktorer och andra militärakademiker om KRIGET i media. Där får man i detalj veta hur pansarvapen och militärstrategier fungerar. I grafer, kartor   och illustrationer presenteras kriget som ett spel med trupprörelser och framryckningar. Samtidigt rapporteras om krigets elände med gråtande och sörjande offer, raserade hus, förstörda vägar och sprängda broar. Pengar samlas in till hjälp åt de drabbade men samtidigt beslutar Sveriges riksdag om vapenstöd. Visserligen till den goda sidan, men ändå. Våra inhemska politiker inskärper vikten av upprustning och ökade skattepengar till militären. Moderatledaren vill så snart som möjligt få Sverige att rusa in i militäralliansen NATO. ”Ge försvaret tre miljarder extra i år och ännu mer längre fram.” säger han. För tio år sedan efterlyste liberalen Harald Nordlund i Uppsala en fredsallians som motvikt till NATO. Har han några borgerliga efterföljare idag? Men man måste vara realist och inse det skärp...