Inlägg

Visar inlägg med etiketten koranen

Yttrandefrihet och objektivitet

I Sverige har vi yttrandefrihet. En modig man demonstrerar denna rättighet genom att offentligt bränna Koranen. Han retar därmed, i Sverige boende och troende, muhammedaner som ställer till bråk. Om Rasmus Paludan verkligen ville utmana etablissemanget, och hävda principen om yttrandefrihet där den saknas, kunde han ju visa sina konster i Iran, Turkiet, Afghanistan eller Saudi Arabien. Det vore modigt. Men skulle nog innebära döden för honom. I stället kostar hans uppvisning den svenska polisen, och därmed skattebetalarna, 43 miljoner kronor. Jag anser att han, trots allt, ska ha rätt att bränna Koranen. Liksom vem som helst, till exempel en islamist, skulle ha rätt att offentligt bränna Bibeln, FN:s deklaration om mänskliga rättigheter eller den Svenska Flaggan. Såna handlingar är bara symboliska. Men frågan är mer komplicerad. Det finns många skäl för yttrandefrihet. Ett är att alla yttranden måste fram för att vi ska kunna komma fram en objektiv ”sanning”. När Amnesty I...

Visst är det svårt med principer

Yttrandefriheten är nödvändig för ett öppet demokratiskt samhälle. Nu har det kommit ytterligare en bok om denna vår grundlagsfästa rättighet skriven av Sakine Madon, politisk chefredaktör för Upsala Nya Tidning. ”Inget är heligt” heter boken. Jag har inte läst den men hörde henne berätta om sin bok i en intervju i SR P1 i morse 25 april 2022. Vad jag förstod är hennes huvudtes att yttrandefriheten inte kan existera utan rätten att kränka. Paludan ska ha rätt att bränna koranen även om det kränker muslimer. Vilks ska kunna ställa ut sina rondellhundar utan att bli utsatt för mordhot av religiösa fundamentalister. Yttranderätten bör vara total. I alla fall när det gäller statens relation till medborgaren. Jag håller med Madon om allt detta.   Men som hon själv sa i radiointervjun: Principer är svåra att hålla. Den svenska yttrandefriheten, som tillhör en av de bästa i världen, är grundlagsfäst och relativt långtgående, kompletterad med bland annat offentligjetsprincipen....