Inlägg

Visar inlägg med etiketten MSB

Vilka bestämmer dagordningen?

Vilka är det som i dagens krigsupphetsade läge har problemformuleringsprivilegiet? Inte är det fredsrörelserna. I stället är det militären som tagit över informationen. Säkerhetspolisens chef dyker upp i intervjuer, vapenexperter och militärsrateger berättar om kriget, politiker kryper upp och ner i stridvagnar, krigsrapporteringen är massiv. Säpo och krigsmakten varnar för att kriget kommer. Gotland militariseras. Skattepengar strömmar till upprustning, vapen skickas till Ukraina. Plötsligt får vi intryck av att Sverige är direkt hotat av Ryssland. Enda sättet att behålla vår demokrati tycks vara att gå med i NATO och det måste ske snabbt.   Är man emot Nato är man Putinvänlig. Någon allsidig diskussion om för- och nackdelar med ett Natomedlemskap får inte plats på dagordningen. Säpos, Säkerhetspolisens, uppgift är att skydda Sveriges demokratiska system, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Försvarsmaktens, militärmaktens, uppgift att plan...

Varför gav vi bort demokratin? I (av IV)

Med facit är det lätt att ha rätt. Sverigedemokraterna jobbar med att tvätta sitt förflutna. Kanske de lyckas och att de därmed kan betraktas som ett politiskt parti som alla andra. Jag anser att är det fel att i dag anklaga Sverigedemokraterna för att vara nazister eller fascister. Att anklaga Sverigedemokraterna för att vara nazister är lika fel som att skylla dagens vänsterpartister för att vara kommunister och stalinkramare. Jag anser också att det är fel att skylla barnen för vad deras föräldrar gjort sig skyldiga till. Sveriges drottning kan inte beskyllas för vad hennas far gjorde under andra världskriget. Gärningar och missgärningar ärvs inte genetiskt. Dessutom anser jag att det är fel att försöka radera ut berättelser ur historien bara för att de blottar sådant som vi idag anser obehagliga. Det är fel att censurera litteratur som uttrycker en annan tids talesätt och värderingar. Vi kan bedöma våra fäders och mödrars handlingar, men vi kan inte döma dem i efterhand. At...