Staten skiljer höger och vänster
Alla politiska partier vill medborgarnas väl.
Inget politiskt parti vill ge medborgarna minskad frihet, sämre trygghet, lägre
inkomster, dyrare varor och tråkigare arbete.
Det är metoden, sättet att nå det goda samhället, som skiljer de politiska
ideologierna åt.
En ganska tydlig skillnad är hur de ser på Staten.
Extra tydligt blir det om vi utgår från de ideologiska ytterligheterna:
Högern. Extrema liberaler anser att statens uppgifter ska begränsas. Staten ska
bara ha hand om polis, militär och domstolsväsendet.
Resten kan det civila samhället, företag, organisationer och enskilda sköta.
Om marknadskrafterna får styra blir allt automatiskt till det bästa.
Statlig beskattning av medborgare betraktas som stöld från den enskilde.
Libertarianer, ”nyliberaler”, marknadsliberaler eller som de egentligen borde
heta extremliberaler finns inom Moderaterna, Liberalerna, Svenska Dagbladets
ledarredaktion och Svenskt Näringsliv.
Vänstern. Staten ska ta över kapitalbildningen, kapitalkoncentrationen och
styra näringslivet.
Staten ska fördela samhällsöverskottet rättvist ”till var och en efter behov av
var och en efter förmåga.” Arbetarklassen ska ta makten över staten och
kapitalet.
”Egendom är stöld”.
Konkurrens ska ersättas av samarbete och samverkan.
Här finns kommunisterna och socialisterna inom små partier som Sveriges
Kommunistiska parti samt anarkisterna inom diverse små rörelser.
Syndikalismen är en vänsterrörelse som betonar att underklassen, genom direkt aktion, ska upprätta
medborgarstyre utan stat. De förlitar sig inte på politiska partier eller på
staten. Tidningen Arbetarens redaktion är syndikalistisk.
De konservativa partierna Sverigedemokrater och Kristdemokrater vill att staten
ska omfatta nationella respektive kristna värderingar. De är extrema på sitt
sätt.
Lyckligtvis är majoriteten av medborgarna i Sverige socialliberaler.
Socialliberaler vill att den enskilde individen ska ha största möjliga frihet
men anser att staten ska hjälpa medborgare som behöver stöd, skapa jämlikhet
genom att utjämna ekonomiska, sociala och kulturella klyftor och korrigera
orättvisor som uppstår mellan olika samhällsskikt.
Medborgarnas välfärd, utbildning och forskningen är statens ansvar. Staten agerar
utifrån demokratiska beslut i riksdagen.
Medborgarna bör solidariskt betala skatter som kan användas för de gemensamma uppgifter
som riksdag och regering beslutat om. Staten ska vara neutral till ideologier
och religioner.
Den socialliberala uppfattningen finns, mer eller mindre, inom de flesta svenska partier.
Men vad är staten?
Kort sagt. Den Svenska staten består av statschefen (kungen), riksdagen och
regeringen, samt de domstolar och förvaltningsmyndigheter som lyder under
dessa. Även kommuner och regioner brukar räknas in.
De olika uppfattningarna om staten utvecklades och formulerades under 1700-
talet.
Adam Smith (1723-1790) utvecklade de liberala idéerna om politisk och ekonomisk
frihet och Karl Marx (1818-1883) den socialistiska kritiken av kapitalismen.
Demokratin var outvecklad. De flesta stater styrdes av enväldiga makthavare och
överklassen kunde nästan hämningslöst exploatera underklassen.
Under medeltiden och fram till demokratins genombrott var staten
mer eller mindre kungens och aristokratins egendom.
Men demokratins genombrott förändrade allt.
1809 avsattes kung Gustav IV Adolf genom en statskupp. Det kungliga enväldets
tid var över. Riksdagen fick mer makt och domstolarnas självständighet ökade.
Folkets fri- och rättigheter stärktes genom folkskolan (1842), större frihet
för företagare (1864), lika arvsrätt mellan könen (1845).
1862 års bestämmelser om kommuner och landsting och 1866 års
tvåkammarriksdag byggde på personlighetsprincipen.
Dagens statsskick bygger på parlamentarismens principer, vilket betyder att
riksdagen har den yttersta makten över såväl lagar och beskattning som regering
och statsförvaltning.
Frikyrkorna, nykterhetsrörelsen, kvinno- och arbetarrörelsen bildade
folkrörelser som ville förändra det gamla samhället.
1909 fick männen rösträtt och kvinnorna 1921.
Demokratins genombrott i Sverige var definitiv 1922.
Adam Smith och Karl Marx var geniala tänkare men Jämfört med de samhällen som Smith
levde i på 1700-talet då Gustav III var kung i Sverige och det som Marx hundra
år senare studerade har dagens samhälle och stat fått en helt ny innebörd.
Deras idéer ska inte skippas men anpassas till dagens demokratiska och öppna
samhälle.
Demokratins genombrott, Sveriges Riksdag
Klassiskt liberala partiet, Vår politik från A till Ö
Daniel B Klein, i Smedjan, Timbro Libertarianismen stårinför ett vägskäl
Libertarianism, Mises-institutet
Sveriges kommunistiska parti, SKP, partiprogram
Socialdemokraternas partiprogram
Sverigedemokraternas partiprogram
Kristdemokraternas partiprogram
Miljöpartiets partiprogram
Kommentarer
Skicka en kommentar