Varför gav vi bort demokratin? IV (av IV)
Även om detta må vi berätta.
Diktatorer i modern tid har, efter sitt maktövertagande, alltid varit snabba med
att förbjuda fria media och en fri fackföreningsrörelse.
Det gäller oavsett vilken ideologi diktaruren företräder.
Det var detsamma i bolsjevikernas Sovjetunionen och övriga öststater, i Kina,
de latinamerikanska och afrikanska samt de nazistiska och fascistiska
diktaturerna före andra världskriget.
Diktaturerna tål varken yttrandefrihet eller föreningsfrihet – två av
demokratins grundvalar.
Det är alltså lätt, i varje fall i efterhand, att identifiera en diktatur. Det
är svårrare med ideologier.
I dag ser vi lätt skillnaden mellan syndikalism och fascism. Men det var svårare på 1920-talet.
1927
införde fascisterna nya arbetsmarknadslagar, Carta del Lavoroi Italien.
Där tvingades löntagare och arbetsgivare att samarbeta i korporationer.
Korporationerna liknade till en del de syndikalistiska driftssektionerna.
Trots sina olikheter hade fascismen och syndikalismen gemensamma ståndpunkter. De
delade misstron mot parlamentarismen och betonade bägge handlingen och kampen som politisk
princip.
Den stora skillnaden mellan
de fascistiska korporativen och de syndikalistiska var att det i de fascistiska
korporativen var staten, med nationens bästa för ögonen, som alltid fattade de
avgörande besluten.
Men den ordningen var inte med i början av argumentationen för korporativen.
Syndikalisterna var emot staten.
År 1928 hävdade Mussolini att problemen med motsättningen emellan arbetstagare
och arbetsgivare, genom korporativen, nu inte längre fanns.
Ett annat tecken på de flytande ideologiska gränserna var att många av dem som
anslöt sig till fascismen var före detta syndikalister. Bland de mer kända var filosofen Georges Sorel
(1847-1922) som från början var marxist men sedan syndikalist. Hans teoretiska skrifter om den
revolutionära syndikalismen, sina korporativistiskt färgade idéer och sin tro på våldet som politisk metod har utövat ett indirekt inflytande
på fascismen.
En som gick en liknande väg var sociologen Robert Michels (1876-1936).
Från början socialist men senare anhängare av fascismen.
Sociologen och nationalekonomen Vilfredo
Pareto (1848–1923) var inte fascist men ansåg att fascismen
var bra för Italien.
I Italien blev de kända italienska
syndikalisterna Rossini och Orani framträdande fascister.
Misstron mot parlamentarismen, handlingens propaganda och korporativismen var
sådant som förenade syndikalismen och fascismen.
Men även konservativa tjusades av fascismen. Mest som bålverk mot kommunism och
socialism, men även av att fascismen skapade ordning i ett kaotiskt samhälle
där demokratin hade misslyckats. Här spelade nationalismen en viktig roll som
ett enade mål.
Ivar
Hjärtén (1870-1955) en konservativ
litteraturprofessor och kännare av Italiensk kultur skrev i sin bok ” Mussolini och den nya demokratien”,1924:
”Utledsen vid regeringens nesliga passivitet och
dokumenterade oförmåga att skydda medborgare
till liv och egendom beslöt
den nationellt sinnade
italienska ungdomen, ledd av
personer, som man tills dato här hemma i
Sverige aldrig gjort ens ett
ärligt försök att
förstå, att ta nationens och frihetens
sak i egna händer.”
”Mussolini är inte arbetarfientlig, han älskar arbetarna, bryr sig om dem. Han kommer
ju själv ur dess led”, skrev Hjertén i sin biografi.
Hjärtén kan inte hålla tillbaka sin beundran för Mussolini och han ser det
konservativa i fascismen. Han är en bra skildrare eftersom han skriver i
samtiden.
Det var före andra världskriget, alltså innan nazisterna gasade ihjäl judar,
innan diktaturern visat sina sämsta sidor och innan fascismen visade sig vara
korrupt.
Skulptören Karl Milles (1875-1955) var en annan beundrare av Italien som också
beundrade Mussolini som han beskrev som ”en enkel man ur folket, en stark
ledare, kulturpersonlighet och filosof, en genial kraft”. Karl Milles var
mycket konservativ och avskydde kommunismen.
Millescitatet har jag hämtat ur Klas Åmarks bok ”Att bo granne med ondskan”.
Åmark pekar ut Karl Milles som fascist. Det är möjligt att det stämmer men lika
troligt att han som konservativ egentligen var rädd för kommunismen och han,
på samma sätt som många andra, inte kunde förutse högernationalismens och diktaurens
konsekvenser.
Herbert Tingsten (1896-1973), socialdemokrat och liberal, befann sig också i
Italien under fascismens uppgång på 1920-talet.
Han
skrev däremot en kritisk betraktelse om den tidiga fascismen ”Från
parlamentarism till diktatur. Fascismens erövring av Italien”.
För den som vill sätta sig in i den tidens politiska debatt är den oumbärlig.
Vi måste ge akt på fascismens och nazismens brutala
brott som ett resultat av deras ideologier. Vi som i dag vet hur det gick till
slut.
Men vi måste också undersöka hur det kunde gå på det viset.
Varför och hur gav vi bort demokratin? Håller vi på att göra om samma misstag i dag hundra år senare?
Även om detta må vi tala.
Läs på nätet:
”La dottrina del fascismo ”, Fascismens doktrin, Benito
Mussolini/ Giovanni Gentile 1932.
Giovanni Gentile, ( 1875 -1944) var en italiensk
filosof och fascistisk politiker. Gentile var anhängare till Benedetto Croce
och Friedrich Hegel, och sade själv att han var fascismens filosof men benämnde
också sitt filosofiska system för aktualistisk idealism.
1939 debatterade syndikalisten
Albert Jensen med Herbert Tingsten under rubriken ”Parlamentarismen och reformismen leder till nederlag”.
”Fascism-motreformation”
Svensk Tidskrift Femtonde årgången 1925.
Artikel av fil. dr Gunhild Bergh (1888-1961)
Samtida litteratur om fascism
”Mussolini och den nya demokratin” Ivar Hjertén, P.A.
Norstedts & Söner 1924
”Från parlamentarism till diktatur. Fascismens erövring
av Italien”. Herbert Tingsten, Natur & Kultur 1930.
Kommentarer
Skicka en kommentar