Hur får barn kunskap om arbete och produktion?
Arbetet och produktionen är grunden för all ekonomisk, social och kulturell utveckling.
Utan den insikten blir det mesta i samhället ett mysterium.
Hur väl förvaltas denna insikt och vad får dagens skolbarn lära sig om arbetets
och produktionens betydelse för samhällsutvecklingen?
Inte för att det var bättre förr men i Elsa Beskows läsebok ”Vill du läsa?” som
utgavs första gången 1935 fanns ett kapitel om detta.
Boken, som var avsedd för andra skolårets barn, påverkade flera generationer
svenskar. Kapitlet hade rubriken ”Den nya staden” och presentas I form av ett
skådespel om arbetslivet på hela tjugo sidor framåt. Meningen är att klassen ska kunna spela upp
handlingen som teater.
Sagospelet är ett försök att på ett pedagogiskt sätt presentera näringslivet
som sörjer för våra grundläggande behov. Det sker här ur småstadens perspektiv.
(Elsa Beskow bodde i Djursholm.)
Berättelsen handlar om Byggmästaren som har funnit en solig bergstopp, där han
tycker att en ny stad borde placeras.
Högst upp ska slottet stå och runtikring ska staden byggas.
Han har stämt möte med kungen och prinsessan och de träffas på platsen. Sedan
de alla tre konstaterart att det finns tillgång till vatten och att man kan få
timmer och ved från skogen runt i kring bestämmer de sig att här ska byggas en
stad.
Kungen undrar om det finns duktigt folk i trakten som kan bygga staden.
Den driftige byggmästaren har redan fixat den saken och kallar till sig ett
gäng som väntar i kulissen. De är
Grundläggaren som kommer först, bärande ett spett och en röd flagga.
Muraren
Snickaren
Målaren
Glasmästaren
De presenterar sitt kunnande, på vers till och med, och kungen
och prinsessan är imponerade.
- Nå när staden har blivit byggd och folket flyttat in så måste de ha något att
äta. Finns det några här i trakten som kan sälja mat till stadsborna? Undrar
kungen.
Den flinke byggmästaren har ordnat även detta. Han kallar snabbt
in
Bonden
Fiskaren
Trädgårdsmästaren
Bagaren
Handelsmannen
De presenterar sina verksamheter. På vers.
Kungen berömmer de medverkande och säger: ”Men så måste vi
också ha folk med olika yrken så att människor kan få kläder sydda och skor
lagade.”
Byggmästaren har naturligtvis redan vidtalat ett antal hantverkare som gärna vill
flytta in till den nya staden. Och se, där är de ju! In träder
Smeden
Skräddaren
Sömmerskan
Skomakaren
Sotaren
Tvätterskan
Även de rimmar sina presentationer.
Prinsessan, som blivit så betagen av alla duktiga yrkesmän
så att hon velat prova alla deras verksamheter, frågar:
- Ska det inte vara någon som läser med barnen i staden?
Naturligtvis väntar även akademikerna på sin tur att få berätta om vad de kan
bidra med. Byggmästeren har naturligtvis ordnat med folk som håller ordning i
staden och hjälper sjuka. Nämligen
Lärarinnan
Apotekaren
Sjuksköterskan
Polisen
Till sist, när byggmästaren, kungen och prinsessan beslutat
om att bygga staden, måste de hitta på ett namn till den nya staden. Vad ska
staden heta? Namnet Soltopp förkastas.
Prinsessan föreslår ”Hållihop”.
Alla tycker namnet är bra och hurrar.
Grundläggaren kliver upp på en bänk och viftar med sin röda flagga.
- Ett fyrfaldigt leve för staden ”Hållihop”!
Det sista, med den röda flaggan, ska kanske inte feltolkas. Anläggningsarbetare
viftar alltid med röda flaggor inför sprängning.
Presentationen visar ett arbetsliv där arbetet och produktionen består av dem
som
- ordnar så att vi har någonstans att bo,
- ser till att vi har något att äta,
- producerar varor och säljer dem,
- ser till att skola, vård, omsorg och trygghet fungerar.
Yrkesgrupperna tillfredsställer således våra grundläggande behov.
Elsa Beskows stadsbygge kan i dag verka töntigt men alla de medverkande
yrkesgrupperna behövs faktiskt fortfarande även om oändligt många branscher och
yrkesgrupper har kommit till.
Var finns i dag det läromedel som ger barnen ett hum om arbetet och produktionen?
Jo, i dag finns ett antal stadsbyggnadsspel för PC – Hylines, Anno 1800, Anno
2070, Frostpunk, Mars överlevnad, Tropico, Förvisad, Fälgvärld, Islanders, Norra
Gard och SimCity – för att nämna de vanligaste.
”Anno” koncentrerar sig på att bygga produktionskedjor, för övrigt är arbetet
och produktionen inte särskilt framträdande för stadsbyggandet i spelen.
Vill du läsa? Andra skolåret. Elsa Beskow; Herman Siegvald, Stockholm 1936 : Sv. bokförl. (Norstedt),
Finns att köpa på nätet och på antikvariat.
SCB Yrkesregister med yrkesstatistik
Ekonomisk historia Wikipedia
Skolmaterial om företagande jobb och ekonomi Svenskt Näringsliv
Gratis i skolan, LO
Kommentarer
Skicka en kommentar