Demokrati, makt, frihet och hierarki Frihet

 

Demokrati, makt, frihet och hierarki
Frihet

Frihet är det bästa ting
Som sökas kan all världen kring,
Den frihet väl kan bära.”
Förta stroferna ur biskop Thomas Simonssons frihetsvisa från 1439.

350 år senare beskrivs friheten i den franska nationalförsamlingens deklaration om de mänskliga och medborgerliga rättigheterna, 27 augusti 1789:
"Frihet innebär makt att göra vadhelst som icke skadar någon annan; för utövning av varje människas naturliga rättigheter finns därför inga andra gränser än de, som tillförsäkrar samhällets övriga medlemmar åtnjutandet av samma rättigheter."

Det innebär att frihet kräver ansvar. Du kan göra vad du vill, men bara om din frihet inte inkräktar på andras frihet eller skadar andra.
Deklarationen slår fast att makt och frihet hänger ihop. Frihet betyder oberoende.
Men hur oberoende kan en enskild människa bli?
Antagligen inte alls.
Vi människor är ständigt beroende av andra människor. Först för att bli till och sedan från födseln tills vi dör. Allt däremellan är det vi kallar samhället.

Men det finns medborgare som uppfattar frihet som sin privata rättighet att vara oberoende från samhället. ”Ensam är stark”. När den uppfattningen kombineras med okunnighet kan den bli farlig. Konspirationsteorier kan förvrida folks verklighetsuppfattning.

Över hela världen har människor demonstrerat mot vaccinationer som ska bekämpa mässling, influensa och coronavirus. Demonstranterna hävdar att de bestämmer över sin egen kropp. Ingen utomstående, allra minst myndigheterna, ska tvinga dem att ta gift i kroppen. En del hävdar att myndigheterna använder folket för sina medicinska experiment.
Vaccinationsmotståndarna säger sig värna den mänskliga rättigheten att själva avgöra vilka medicinska experiment de ska delta i.

Men genom att låta bli att vaccinera sig riskerar de inte bara sin egen hälsa utan även andras. De blir ett led i smittspridningen och begränsar därmed andra människors frihet.

Frihet med ansvar betyder även ansvar för andra. Vi är alla beroende av varandra.

Men den som är beroende är ju inte fri.
Redan under antiken hamnade lantbrukare som arrenderat mark av rika jordägare i starkt beroende till jordägarna. När lantbrukarna inte kunde betala sina arrenden blev de tvungna att sälja sig som slavar till jordägarna.
Den första åtgärd som den nyblivne arkonten Solon (640 - 558 f.Kr.) vidtog för att rädda Atens ekonomi från sammanbrott var att påbjuda frigivning av alla dem som på grund av skuldsättning råkat i slaveri, och avskaffa de skulder som låg på jordegendom.

Oftast har k
ejsare, kungar, tsarer, sultaner, furstar, hertigar, emirer, stormoguler, maharajor, faraoner, diktatorer i alla tider skaffat sig makt och gjort folket beroende av den makten.

Frihetsbegreppet, och inte heller friheten själv, är en självklarhet.
Och makt och frihet betingar varandra. Men själva begreppet frihet ligger löst till och kan manipuleras.
I George Orwells roman ”1984” låter författaren staten i en nyspråkskampanj slå fast att
”Krig är fred
Frihet är slaveri
Okunnighet är styrka”

Syftet med nyspråket var att radera ut innebörden i begreppen frihet, fred och kunskap genom att förvandla dem till dess motsats. Staten i 1984 använde sin makt över tanken.
I dag finns det många som försöker hindra dig från att tänka fritt för att få dig att tänka ”rätt”.
Över ingången till aulan i Universitetshuset i Uppsala finns devisen "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större" av Thomas Thorild (1759-1808).
Thorild menade visserligen inte moraliskt rätt utan tänkte mer på vetenskapligt riktigt.
Jag undrar ändå om det inte är tvärt om. För att tänka logiskt krävs att man tänker fritt.
Men kanske är det både och.

Den sista versen i biskop Thomas frihetssång lyder:
 ”Var hellre fri än en annans träl,
Så länge du dig kan röra!”

När vi talar om frihet, makt och demokrati rör vi oss i en mångtydig och ständigt föränderlig värld.

Vaccinmotståndare, Kavla ner 

Biskop Thomas frihetssång

Slaveri, Wikipedia

 


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nationalism göder militarism. Militarism föder krig

För femtio år sedan

Vad kostar Nobelfesten?