Demokrati, makt, frihet och hierarki. Makt II (av II)
Samhället är inte begränsat till den politiska sfären och staten.
I en öppen demokrati är det de enskilda medborgarna och det civila samhället
som är samhällets grund.
Det civila samhället är över allt där människor arbetar, producerar och organiserar
sig och agerar tillsammans för gemensamma intressen. Det kan bland annat vara nätverk,
fackföreningar, arbetsgivarföreningar, idrottsklubber, båtklubbar, vägföreningar,
registrerade trossamfund, villaföreningar, byalag med flera.
År 2020 fanns det 256 657 föreningar i Sverige, enligt SCB.
Inom varje förening finns en liten maktstruktur och en del föreningar försöker
också påverka den politiska makten.
Makten i en demokrati är
delad på många enskilda människor och organisationer och kan vara formell eller
informell. Som i följande matris.
Typ av makt
Personlig Institutionell Formell Informell
Ekonomisk makt.
Ägare av kapital,
marknader, finansmäklare,
banker, försäkringsbolag,
fonder.
Social makt
Anseende och status
i samhällshierarkin.
Kulturell makt
Makt att påverka
genom konst
och vetenskap. media,
reklam
Politisk makt
Riksdag, regering,
kommunfullmäktige,
myndigheter
Vilka har personlig makt?
LO gör årligen en sammanställning av ”Makteliten” – den grupp av positioner
eller befattningar som LO anser har störst makt och inflytande över det svenska
samhället. Makteliten har valts ut utifrån elva urvalsgrupper.
Näringslivets
verkställande direktörer
Politiker och höga tjänstemän i regering och riksdag
Representanter för arbetsmarknadens parter
Generaldirektörer och verkställande direktörer i statliga myndigheter och bolag
Politiker och höga tjänstemän i de tio största kommunerna
Chefer i kommunala eller landstingskommunala bolag och verksamheter i de tre
storstadsområdena
Representanter för det traditionella ”överhetssamhället” det vill säga hovet,
domstolarna, kyrkan, militären och utrikesförvaltningen
Mediechefer/redaktörer och inflytelserika journalister
Representanter för universitets- och forskarvärlden
Chefsekonomer inom näringslivet och hos arbetsmarknadens parter
Representanter för folkrörelseorganisationerna
Tidskriften Fokus brukade göra en sammanställning av Sveriges makthavare. Fokus var alltså ute efter vilka personer som
har makt.
Redovisningen byggde på tre faktorer:
1. Personer som har formell makt. Politiker, generaldirektörer och de med höga
positioner i näringslivet, finansmän, börsbolagschefer och journalister
2. De som har informell makt. Sådana som ingår i sociala och affärsmässiga
nätverk samt personer med högt anseende.
3. De som har förmågan att nå ut med sitt budskap, det vill säga de som har
genomslag i media.
Personlig, ekonomisk makt
Att familjerna Wallenberg och övriga kapitalägare har ekonomisk, social och
kulturell makt är de flesta överens om. De har både formell och informell makt.
Wallenbergsläkten kontrollerar och är majoritetsägare i flera stora svenska och
andra europeiska industrikoncerner, till exempel världsledande multinationella
telekommunikationsföretaget Ericsson, Skandinaviska Enskilda Banken, Stora
Enso, Nasdaq, Wärtsilä, Electrolux, ABB, SAAB och SAS Group.
Genom sitt ägande har de makt över hela samhället.
Till och med styrelser i enskilda företag kan i bland demonstrera sin makt.
Senaste exemplet var Cementa som genom sitt monopolliknande innehav av makten
över cementtillverkningen visade att de hade mer makt över miljöpolitiken än
Sveriges regering.
Makt att påverka tanken,
opinionsbildning.
Medier, reklam, sociala medier, kulturutövare, trendsättare, tankesmedjor, PR
och lobbyister, forskare och studieförbund. Alla försöker de påverka
uppfattningar, tankar, intressen, folkets kunskaper.
Kändisreklam är ett medel att påverka, 2014 började företaget Volvo använda
sig av fotbollsspelaren Zlatan
Ibrahimović som frontfigur i
företagets reklamkampanjer. Som en
följd av
detta ökade antalet
sålda bilar markant
och endast några
veckor efter att reklamkampanjen hade
lanserats hade försäljningen
av bilmodellen Volvo
XC70 ökat med hela
269 procent (Formac, 2015)
Det är olika hur mycket
och vad människor påverkas av och vilka som kan påverka vem.
Demokrati i betydelsen självbestämmande förutsätter fri opinionsbildning.
Sociala kontaktnät ger dig kanske inte makt men dina möjligheter att påverka
ökar med ett stort väl förgrenat kontaktnät. Särskilt om dina kontakter finns
inom det politiska eller ekonomiska området.
Makt hänger samman med frihet, hierarki och demokrati. Mer om det i kommande
inlägg.
SCB Det civila samhället 2019
Fokus Sveriges hundramäktigaste 2011
LO Makteliter
Expressen om Cementa
Formac
Kommentarer
Skicka en kommentar