Demokrati, makt, frihet och hierarki. Makt II (av II)

Samhället är inte begränsat till den politiska sfären och staten.

I en öppen demokrati är det de enskilda medborgarna och det civila samhället som är samhällets grund.

Det civila samhället är över allt där människor arbetar, producerar och organiserar sig och agerar tillsammans för gemensamma intressen. Det kan bland annat vara nätverk, fackföreningar, arbetsgivarföreningar, idrottsklubber, båtklubbar, vägföreningar, registrerade trossamfund, villaföreningar, byalag med flera.

År 2020 fanns det 256 657 föreningar i Sverige, enligt SCB.
Inom varje förening finns en liten maktstruktur och en del föreningar försöker också påverka den politiska makten.

Makten i en demokrati är delad på många enskilda människor och organisationer och kan vara formell eller informell. Som i följande matris.

Typ av makt                 

                                   Personlig      Institutionell           Formell        Informell    
Ekonomisk makt.
Ägare av kapital,
marknader, finansmäklare,
banker, försäkringsbolag,
fonder.

Social makt
Anseende och status
i samhällshierarkin.

Kulturell makt
Makt att påverka
genom konst
och vetenskap. media,
reklam


Politisk makt
Riksdag, regering,
kommunfullmäktige,
myndigheter

Vilka har personlig makt?
LO gör årligen en sammanställning av ”Makteliten” – den grupp av positioner eller befattningar som LO anser har störst makt och inflytande över det svenska samhället. Makteliten har valts ut utifrån elva urvalsgrupper.

Näringslivets verkställande direktörer
Politiker och höga tjänstemän i regering och riksdag
Representanter för arbetsmarknadens parter
Generaldirektörer och verkställande direktörer i statliga myndigheter och bolag
Politiker och höga tjänstemän i de tio största kommunerna
Chefer i kommunala eller landstingskommunala bolag och verksamheter i de tre storstadsområdena
Representanter för det traditionella ”överhetssamhället” det vill säga hovet, domstolarna, kyrkan, militären och utrikesförvaltningen
Mediechefer/redaktörer och inflytelserika journalister
Representanter för universitets- och forskarvärlden
Chefsekonomer inom näringslivet och hos arbetsmarknadens parter
Representanter för folkrörelseorganisationerna

Tidskriften Fokus brukade göra en sammanställning av Sveriges makthavare.  Fokus var alltså ute efter vilka personer som har makt.
Redovisningen byggde på tre faktorer:
1. Personer som har formell makt. Politiker, generaldirektörer och de med höga positioner i näringslivet, finansmän, börsbolagschefer och journalister
2. De som har informell makt. Sådana som ingår i sociala och affärsmässiga nätverk samt personer med högt anseende.
3. De som har förmågan att nå ut med sitt budskap, det vill säga de som har genomslag i media.

Personlig, ekonomisk makt
Att familjerna Wallenberg och övriga kapitalägare har ekonomisk, social och kulturell makt är de flesta överens om. De har både formell och informell makt.
Wallenbergsläkten kontrollerar och är majoritetsägare i flera stora svenska och andra europeiska industrikoncerner, till exempel världsledande multinationella telekommunikationsföretaget Ericsson, Skandinaviska Enskilda Banken, Stora Enso, Nasdaq, Wärtsilä, Electrolux, ABB, SAAB och SAS Group.
Genom sitt ägande har de makt över hela samhället.

Till och med styrelser i enskilda företag kan i bland demonstrera sin makt.
Senaste exemplet var Cementa som genom sitt monopolliknande innehav av makten över cementtillverkningen visade att de hade mer makt över miljöpolitiken än Sveriges regering.

Makt att påverka tanken, opinionsbildning.
Medier, reklam, sociala medier, kulturutövare, trendsättare, tankesmedjor, PR och lobbyister, forskare och studieförbund. Alla försöker de påverka uppfattningar, tankar, intressen, folkets kunskaper.
Kändisreklam är ett medel att påverka, 2014 började företaget Volvo  använda  sig  av fotbollsspelaren  Zlatan  Ibrahimović som  frontfigur  i  företagets  reklamkampanjer.  Som  en följd  av  detta  ökade  antalet  sålda  bilar  markant  och  endast  några  veckor  efter  att reklamkampanjen  hade  lanserats  hade  försäljningen  av  bilmodellen  Volvo  XC70  ökat  med hela  269 procent (Formac, 2015)

Det är olika hur mycket och vad människor påverkas av och vilka som kan påverka vem.
Demokrati i betydelsen självbestämmande förutsätter fri opinionsbildning.
Sociala kontaktnät ger dig kanske inte makt men dina möjligheter att påverka ökar med ett stort väl förgrenat kontaktnät. Särskilt om dina kontakter finns inom det politiska eller ekonomiska området.

Makt hänger samman med frihet, hierarki och demokrati. Mer om det i kommande inlägg.

SCB Det civila samhället 2019
Fokus Sveriges hundramäktigaste 2011
LO Makteliter
Expressen om Cementa
Formac


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nationalism göder militarism. Militarism föder krig

För femtio år sedan

Vad kostar Nobelfesten?